De auto
 
Home Voorbereiding Route Reisverslagen&foto's Links Gastenboek

 

 

Auto

 

 

Apparatuur

 

 

Kaarten

 

 

Gezondheid

 

 

Website

 

 

Papierwerk

 

 

 

 

Welke auto?

In 2007 zijn we begonnen met het zoeken naar een geschikte auto voor onze reis door Afrika. De auto wordt niet alleen ons vervoermiddel dat geschikt is voor de soms onherbergzame wegen door Afrika, maar ook ons huis.

Onze eerste gedachte was onze Mitsubishi pick-up om te bouwen met een Flippac. Maar de auto bleek eigenlijk minder geschikt vanwege de moderne elektronische technieken die soms lastig te repareren zijn in Afrika.

Bij het lezen van de sites van andere overlanders die ons voorgegaan zijn, bleken eigenlijk maar twee automerken gebruikt te worden: Toyota (met name Landcruiser) en Landrover (series en Defenders). Toyota schijnt niet stuk te gaan en Landrovers zijn eenvoudig te repareren en in Afrika zijn voldoende materialen voor handen. Wij hebben ons goed laten informeren op diverse beurzen, internet en andere ‘experts’, maar iedereen heeft zijn eigen gelijk. Ons advies is vooral iets te kiezen wat bij je past en goed voelt. De rest lost zich vanzelf wel op (Inshallah).

 

Wij hebben iets met de uitstraling van een landrover.

Maar daar zijn er nog zoveel  van: series, Defender, Discovery, .....

De auto moet weinig elektronica hebben en dus van voor 1998 zijn. Maar dan? Een 88, 90, 110, 101? Een 110 ziet er stoer uit, maar is te klein om binnen te leven. En 109 ambulance dan? Jawel, een door het leger veel gebruikte ambulance auto. Groot genoeg om binnen te slapen en te leven en dus ook geschikt voor de soms koude en natte vakanties in Europa.

 

 

Wij zochten dus naar een serie 109 ambulance.

Bij het zoeken naar wat er te koop is op internet leverde dat onder andere Sientje op: een landrover 109 ambulance (ex-leger) uit 1980.  

Zij was al verbouwd tot een Afrika proof auto en uitgebreid getest tijdens een negen maanden durende reis door oost-afrika. We hebben meteen een afspraak gemaakt om te kijken. Aangekomen waren wij direct verliefd op de auto. De auto was dus snel gekocht, inclusief de originele werkplaats handboeken uit het leger.

Wij zijn weer een stap dichter bij onze droom!!

 

 

Kennis autotechniek

De volgende stap was de auto goed na te laten kijken en tegelijk proberen iets meer basiskennis van autotechniek te leren. Automobielbedrijf Dakar in Westerbork bleek het adres. Gespecialiseerd in 4x4 auto’s en kennis van Landrovers. De auto hebben wij hier uitgebreid na laten kijken. Mark is voor een paar dagen ‘gekoppeld’ aan Emiel (een groot liefhebber van series Landrovers) en samen hebben zij de auto van voor naar achter nagekeken en eventueel gerepareerd. Hierdoor heeft Mark de auto goed leren kennen en iets meer kennis van autotechniek.

Soms werden reparaties alvast geoefend op z’n Afrikaans (zonder speciale apparatuur). Echt super!

En ook Herman was een geduldig meedenker. Welk gereedschap mee te nemen? Welke reservespullen? Ze weten raad. We gaan vol vertrouwen met de Landrover op weg. 

Dankzij automobielbedrijf Dakar.

 

En ook Herman was een geduldig meedenker. Welk gereedschap mee te nemen? Welke reservespullen? Ze weten raad. We gaan vol vertrouwen met de Landrover op weg. 

Dankzij automobielbedrijf Dakar.

 

 

Aanpassen

Omdat de Landrover al op een reis door Afrika was geweest, hadden wij er niet zoveel aan te verbouwen of aan te passen. Verder is besloten weinig aan de auto te veranderen totdat wij de reis door Marokko hebben gemaakt. Tijdens deze reis wordt de auto getest op lange afstand rijden, offroad rijden en leven en slapen in de auto. Op basis van deze ervaringen is besloten het hart van Maatje te vervangen door een 200 TDI (2,5 liter turbo motor) met 5 versnellingen. Dit moet de auto meer vermogen geven (makkelijker de bergen door) en minder lawaai in de auto (kunnen we elkaar ook vertellen wat we onderweg zien). Bijkomend voordeel is dat ook de elektra van de auto ‘gewoon’ 12V wordt (.i.p.v. 24V). Het vervangen van de motor gebeurt uiteraard weer in samenwerking met Automobielbedrijf Dakar.

Over de verdere aanpassingen aan de indeling wordt nog hard nagedacht.

 

 

 

Wel moest de landrover nog ónze landrover worden. De buiten- en binnenkant zijn dan ook geschilderd. En zoals elke overlander auto, krijgt ook deze een eigen (nieuwe) naam, namelijk Maatje (vandaar 3 maatjes op reis).

klik hier voor meer foto's

 

 

Tenslotte wilde wij graag een logo op de deuren en een geintje voor de achterliggers als wij niet zo hard rijden. Tom heeft al zijn creativiteit en handigheid op de Landrover uitgeleefd met een prachtig resultaat.

klik hier voor meer foto's

 

 

En met trots presenteren wij u dan ook: ons Maatje!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitrusting

De auto is voorzien van alle gemakken voor een lange reis.

 

Cockpit

  • stoelen uit Landrover Defender

  • radio/CD/MP3 speler met USB en iPod aansluiting

  • 27mc

  • opbergvakken boven zonneklep

  • afsluitbare kast in cabine

  • extra ventilatie (met motor van afzuigkap)

  • geluidsisolatiematten van noisekiller (wat een verschil!)

  • 3x 12V aansluitingen

  • armsteun met opbergvak

  • brandblusser

 

 

Leef/slaap ruimte

  • 2 persoonsbed op te klappen tot bank

  • muskietennet

  • kast met laden die niet open kunnen trillen

  • uitschuifbare tafel

  • 45 L watertank (bijna overal is water in flessen te krijgen)

  • waterpomp

  • keramisch waterfilter met kraan

  • wasbak

  • compressor koelkast

  • kluis

  • 60 kg gasfles met 2 pits kooktoestel

  • uitklaptafels aan de achterdeur

  • alle ramen zijn voorzien van horren en verduisteringsgordijnen

  • brandblusser

  • opbergnet voor dekbed en truien (hondennet bij dierenwinkel)

  • 2 ontluchtingsroosters met muggengaas in het dak

 

Electra

  • omvormer 12V naar 220V

  • extra accu voor huishouding (via scheidingsrelais opgeladen tijdens rijden)

  • diverse 12V en 220V stopcontacten

 

Overige

  • roofrack

  • opberg kist op roofrack

  • 2 breed- en 2 verstralers aan roofrack (hoog i.v.m. doorwading)

  • losse luifel met aluminium stokken (aan alle kanten van de auto een 'veranda'  te maken)

  • verzwaarde schokbrekers

  • polybushes

  • snorkel met cycloonfilter

  • extra dieseltank (totaal 200 liter diesel)

  • extra sloten op elke deur

  • extra claxon (meerdere geluiden voor dieren en kleine kinderen)

  • 2 gevaren driehoeken (met slechts één willen ze je in Afrika nog wel eens een boete  aansmeren)

  • extra knipperlichten (voor en achter) en stads/remlichten

 

Recovery

Daarnaast nemen we nog het nodige mee aan reserve onderdelen en gereedschap. Binnenkort volgt hier de volledige lijst.

Ook volgt nog een lijst met andere spullen (kleding, e.d.)

 

 

Banden

Aangezien de banden het enige contact zijn met de weg zijn ze van cruciaal belang, zowel voor onze veiligheid als voor het gebruikersgemak.

Maatje was oorspronkelijk voorzien van de rolls royce onder de banden: Michelin XZY. Dit zijn zeer goede banden om veel kilometers te rijden zonder al te veel last te hebben van slijtage (makkelijk 100.000 km) of lekke banden. Probleem zijn echter de hoge aanschaf kosten en moeilijk te krijgen.

Enkele zaken waarmee rekening moet gehouden worden bij bandenkeuze:

  • grip
    wij gaan alle soorten ondergronden tegenkomen

  • slijtage
    beter een duurdere band die langer meegaat dan een goedkopere die we snel moeten vervangen.

  • stevigheid
    de band mag nog zo duur zijn, maar als hij kapot is is hij niets meer waard.

  • beschikbaarheid
    is hij (bijna) overal te vervangen?

Na veel recensies gelezen te hebben, kwamen wij uit op de volgende banden uit:

  

bfgoodrich_mud_terrain_a.jpg

BF Goodrich Mud Terrain: zeer goede modder band met redelijke wegkwaliteit. Stevig (3ply) en zeer veel gebruikt.

bfg_at.jpg

BF Goodrich all terrain (A/T): populaire keuze bij overlanders. Goed profiel voor alle ondergronden. Loopvlak rult snel op onverharde ondergrond.

Xzy_GIB.jpg

Michelin XZY: industriële band voor vrachtwagens. Onverwoestbaar (12ply!). Eerder een zand of weg band die het niet zo goed doet in modder, maar vooral erg duur!. De XZY gaat makkelijk 100.000 km in Afrika mee zonder lek te rijden.

http://www.michelintransport.com/ple/ImageServlet?imageCode=8910627267&codeSite=MICH_PLOE

Michelin XZL: broertje van de XZY, maar met een dieper profiel en dus betere grip en veel goedkoper.

 

Hoewel de meesten kiezen voor de BF Goodrich (vaak ook meegeleverd vanuit dealer), slijten deze sneller dan de Michelin's.

Wij hadden graag de Michelin XZY onder de auto gehad, maar de prijs heeft ons toch voor de XZL doen kiezen. Daarnaast heeft het diepere profiel beter grip op alle ondergronden. In Marokko is gebleken dat het diepe profiel het ook prima doet in zand (als je 'm maar voldoende laat leeglopen). 

Tot slot is de Michelin gewoon in Landrover maten te krijgen (7,5 R16, vergelijkbaar met 235/85 R16).

 

Reservebanden

De meeste overlanders nemen 2 banden mee. Je komt namelijk op plekken waar een andere band niet zo gemakkelijk te krijgen is. 

In Marokko hebben we echter geen een enkele lekke band gehad. En een band minder scheelt in gewicht. 

Hier moeten wij nog en besluit over nemen.

 

Binnenbanden

Mocht je lek rijden en de buitenband is net teveel beschadigd kun je volstaan met alleen de binnenband plakken. 

Anderzijds is het repareren van alleen de buitenband makkelijker.

Wij hebben gekozen voor binnenbanden.

 

Bandenspanning

Het profiel van de band in combinatie met de juiste bandenspanning maken het rijden op alle ondergronden mogelijk.

Onderstaande lijst is een globaal overzicht van de verschillende bandenspanningen bij diverse ondergronden voor de bandenmaat 7,5 R16 of 235/85 R16 van een vol bepakte overlander auto.

 

Ondergrond

Voor (bar)

Achter (bar)

Snelweg

2,6

2,8

Piste / steen

2,0

2,1

Zacht zand

1,7

1,8

Zandduinen

1,1

1,2

Noodsituatie zand

0,7

0,7

 

Lier 

Eén van de zekerheden bij het off-road rijden, is dat je een keer vast komt te zitten. Veel overlanders zie je daarom een lier voor op de auto monteren. Handig om in geval van vast zitten via een boom je auto weer uit de modder te kunnen trekken.

Maar wat als er voor de auto geen boom is? Achter er dan ook maar één monteren? En als er helemaal geen bomen zijn? Grondankers werken niet in zandduinen!

Wij hebben gekozen om geen lier te monteren. Als we de woestijn in gaan, doen wij dat nooit alleen, maar altijd met anderen. En dan zijn sleeplinten of kabels voldoende.

Bij modderige wegen is het de vraag wat verstandig is: kom je vast te zitten dan kun je met een lier je inderdaad los krijgen. Maar de weg is modderig, waarschijnlijk als gevolg van hevige regen. En dus zul je over een paar honderd meter weer vast komen te zitten. Wij verkiezen het om in zo'n geval gewoon te wachten tot de zon zijn werk gedaan heeft en de wegen weer begaanbaar zijn. Of we rijden met anderen zodat we elkaar kunnen lostrekken. En in uiterste nood zijn de lokalen erg behulpzaam en kom je ook nog in contact met hen.

 

M&M